środa, 5 października 2016

Kolejne wieści - linia Widerskich z Tymienicy

 Kochani, długo czasu nic nie pisałam na blogu, jednak nie zaprzestałam poszukiwań rodziny. Nazbierało się dość wiele informacji, o których postaram się w kolejnych postach Was poinformować.
 Dziś zacznę od członków rodziny Widerskich-linia z Tymienicy. W tej rodzinie jest dość trudne ustalenie faktów, ewentualnych emigracji, ślubów, ze względu na brak osoby, która pamiętałaby historie rodzinne, opowieści rodziców czy dziadków.
 Linia ta wywodzi się od Antoniego Widerskiego, który osiadł w Tymienicy wraz ze swoją rodziną około 1878 roku. Miał on trzy żony i łącznie 12 dzieci, z których przeżyło 9 cioro ( Katarzyna, Ludwik, Adam, Ewa, Jan, Kazimiera, Stefania, Aleksander, Stanisława). Najstarsza córka Katarzyna Widerska urodziła się jeszcze w Rzuchowie w 1867 roku. W akcie chrztu znaleźliśmy zapis, że ojciec (Antoni Widerski) został powołany do wojska dwa miesiące wcześniej. Z tego zapisu zatem dowiedzieliśmy się, że służył w armii carskiej. W tamtych czasach chłopi byli powoływani do wojska na wiele lat, Antoni więc nie widział swojej córki co najmniej przez 9 lat. Próbowałam dowiedzieć się w Archiwum Państwowym w Moskwie o służbie jaką pełnił, gdzie stacjonował, niestety nie udało się odnaleźć jego akt.
 Historia Katarzyny nie zaczyna się zbyt dobrze (nie poznała swojego ojca), sytuacja się pogorsza trzy lata po jej urodzeniu, kiedy to zmarła jej matka Józefa Przybylska. W zasadzie dziewczynka pozostała sierotą przez 6 lat. Nie wiem kto ją wychowywał, czy zamieszkała z dziadkami, czy może z wujostwem. Wyrosła jednak i w 1889 roku wyszła za mąż za niejakiego Józefa Krzysztofiaka.  Jak zobaczymy, nie nacieszyła się ona życiem rodzinnym zbyt długo. W 1891 roku rodzi pierwszą córeczkę Franciszkę, która w dwa lata później niestety zmarła. Rok 1893 nie był też łaskawy i dla samej Katarzyny, zmarła ona ze względu na powikłania po porodowe, po urodzeniu kolejnej córeczki Teofili. Sama Teofila również znarła niebawem, a rok później dołączył do wszystkich Józef Krzysztofiak. Ogólnie początki całej osiadłej rodziny Widerskich w Tymienicy nie były łaskawe. Wiele dzieci zmarło. Największe straty poniosła rodzina Tadeusza Widerskiego- brata Antoniego, ktróta pochowała czworo dzieci.
 Jednak Katarzyna Widerska miała przyrodnie rodzeństwo. O niektórych z nich udało mi się co nieco dowiedzieć.
 Zaskakująca dla mnie była informacja od Pani Stanisławy Kitowskiej, która pamiętała jedynie, że jedna z rodzeństwa wyjechała za młodu do USA i była to Stanisława Widerska. Dziwna informacja, ponieważ jak dotąd nie wiedziałam nawet, że Antoni Widerski miał córkę Stanisławę. Szybko siadłam do przeszukiwania akt i rzeczywiście, odnalazłam jej akt urodzenia z 1905 roku. Teraz należało zająć się jej poszukiwaniami, przeszukaniem listy pasażerów na statkach do Ameryki. Nie było to łatwe, ponieważ nie znałam roku, w którym wyemigrowała. Jak do tej pory nie udało mi się odnaleźć jakiejkolwiek wzmianki o Stanisławie Widerskiej przybyłej do Stanów. Jednak poszukiwania te przyczyniły się do częściowego odkrycia losów innej z przyrodnich sióstr - Kazimiery Widerskiej, która urodziła się 27.12.1891 roku w Tymienicy. Była ona córką Antoniego Widerskiego i jego trzeciej żony Cyrilli Marciniak. Co jest zaskakujące, dowiedziałam się, że w latach 1915-1918 przebywała w Rostock w Niemczech. Pracowała tam na roli. W 1915 roku zaszła w ciążę ze Stanisławem Jasikiem, który również pochodził z regionu Iłża. Mimo, że nie posiadali ślubu, ochrzcili swoje dziecko w kościele katolickim w Rostocku. Była to córka, urodziła się 12.12.1915 roku i nadali jej imię Susanna Władysława Jasik. Niecały miesiąc później Kazimiera i Stanisław pobrali się w tym samym kościele. Kazimiera urodziła w Rostocku jeszcze jedno dziecko, synka Józefa Aleksandra w 1918 roku. W akcie jego chrztu istnieje kolejna zagadka. A mianowicie jako matkę chrzestną Józefa zapisano Katarzynę Widerską. Kim ona jest? Niestety nie wiem. Nie może być ona siostrą Kazimiery, ponieważ jak opisałam wyżej, jedyna odnotowana Katarzyna Widerska zmarła w 1893 roku. Nie znam jednak losów jeszcze pieciorga z rodzeństwa- Ludwika ur.1877, Adama ur. 1882 (tutaj wiem jedynie, że ożenił się w 1906 roku z Wiktorią Pałką), Ewy ur.1885, Stefanii ur.1894 i Stanisławy ur.1905 (ona prawdopodobnie wyjechała do USA). Oczywiście chodzą mi po głowie możliwe wyjaśnienia, że wspomniana Katarzyna Widerska jest na przykład córką Ludwika, lub drugą żoną Adama. Jednak ten fakt pozostaje jeszcze do ustalenia.
 Po 1918 roku, jednak ślad po rodzinie Jasików oraz Katarzynie Widerskiej w Rostocku się urwał. Nie jest mi wiadome czy pozostali w Niemczech, czy wyjechali na przykład do Francji, lub może za ocean. Przeszukując internet za wszelkimi informacjami, ciągle pamiętam i o nich, i mam nadzieję, że niedługo ich odnajdę.
 Kolejni bracia, a których mi wiadomo i udało się odnaleźć ich rodzinę to oczywiście Jan Widerski ur. 1889, którego potomkowie nadal żyją w Tymienicy oraz Aleksander Widerski ur.1904, którego potomkowie z kolei zamieszkują Częstochowę.
 Mam nadzieję, że pomału uda się nam złożyć wszelkie kawałki puzzli i odnajdziemy wszystkich członków linii Widerskich z Tymienicy.

1916 Rostock, ślub Stanisława Jasika i Kazimiery Widerskiej


1916 Rostock, ślub Stanisława Jasika i Kazimiery Widerskiej


1918 Rostock, ur. Jozef Aleksander Jasik, syn Stanisława Jasika i Kazimiery z domu Widerska

1918 Rostock ur. Jozef Aleksander Jasik, syn Stanisława Jasika i Kazimiery z domu Widerska


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz