niedziela, 6 grudnia 2015

Jest nas coraz więcej...

Nie wiem dlaczego do tej pory nie próbowaliśmy szukać śladów Widerskich w samym Rzuchowie. Sprawa niby prosta, ale podkusiła nas do tego dopiero informacja, którą znaleźliśmy przy akcie urodzenia Władysława Widerskiego, s. Wojciecha Widerskiego i Józefy Lepczyńskiej, mówiąca o tym, że zmarł on w Ladorudzu w 1985 roku (we wsi niedaleko Rzuchowa).
Pomysłem taty było, byśmy skontaktowali się z sołtysami owych wsi- może oni mogliby nam coś powiedzieć na temat Widerskich, może skierowali by nas do odpowiednich osób.
Choć nie udało nam się dodzwonić do sołtysów, uzyskaliśmy numer telefonu do niejakiego Tadeusza Fijałkowskiego. No i jak sądzicie? Co się okazało? Okazało się, że Tadeusz Fijałkowski jest prawnukiem Wojciecha Widerskiego.
Bardzo chętnie udzielił on nam pierwszych informacji na temat rodziny, jednak do głębszego zbadania tematu, odesłał nas do Pani Wandy Ostrowskiej. Pani Wanda jest córką wspomnianego wyżej Władysława Widerskiego, który chcąc-nie chcąc, skierował nas z powrotem do Rzuchowa.
Wiadomości, które nam przekazała są wręcz na wagę złota. Doprowadziły nas one do kolejnych członków rodziny, pomogły nam w rozwiązaniu kilku zagadek, no i oczywiście przyniosły  kilka nowych zagwostek  :)
Jeśli chodzi o członków rodziny, to muszę powiedzieć, że Widerscy zamieszkują również tereny Francji. Jak do tego doszło? Tutaj musimy zwrócić się ku Wojciechowi Widerskiemu. Ożenił się on z Józefą Lepczyńską. Pierwszymi aktami, jakie znalazłam na temat jego dzieci, był akt urodzenia jego syna Czesława Widerskiego w 1898 roku, który jednak zmarł 4 lata później. Drugim jego dzieckiem był Bolesław ur. w 1901 roku, później Stanisław w 1904 roku, który umiera krótko po narodzinach, następnie urodził się Władysław w 1906 roku (tata Pani Wandy, zmarł w Ladorudzu), po nim odnotowałam narodziny bliźniaków dwujajecznych w 1909 roku- obaj umarli, jeden podczas narodzin (nie zdołano nadać mu imienia), drugi w parę dni później (nadano mu imię Józef). To wszystko co udało mi się ustalić podczas przeszukiwania ksiąg parafialnych. Jednak do myślenia dał mi fakt, że nie mogłam znaleźć aktu ślubu Wojciecha i Józefy- czyżby nastąpiło to w innej parafii? Jak tak, to gdzie szukać?
 Pani Wanda potwierdziła nasze odnaleziska, ale powiedziała nam również, że najstarszym synem Wojciecha i Józefy był Ksawery Widerski, a najmłodszą z rodzeństwa była Cecylia.(nie odnotowałam ich przy moich poszukiwaniach).
Historia Ksawerego jest bardzo interesująca. Okazało się bowiem, że po I wojnie światowej w 1920 roku wyjechał do Francji, ściągnął tam również swojego brata Bolesława, który umarł we Francji w młodym wieku (27-28 lat) i nie zdołał założyć rodziny (poświęcę mu oddzielny wpis). Ksawery natomiast ożenił się i miał on syna Zdzisława. Z takimi informacjami siadłam przed komputerem i postanowiłam spróbować odnaleźć jego rodzinę. Okazało się, że we Francji nie ma zbyt wielu Widerskich:) Ponownie używając Facebooka, wysłałam do kilku z nich informacje, które posiadałam z prośbą o kontakt. Udało się! Po paru dniach odpowiedziała mi Lena Widerski, że Zdzisław Widerski jest jej dziadkiem. Dała mi adres mailowy do niego z zaznaczeniem, że mówi on po polsku. Ucieszyło mnie to bardzo. Nawiązałam z Panem Zdzisławem bardzo ciepły kontakt. Napisał mi troszkę więcej szczegółów na temat swojego taty Ksawerego i jego życiu we Francji (okazało się bowiem, ze bardzo pięknie pisze on po polsku). Myślę, że najlepiej poznamy Ksawerego dzięki jego synowi. Przytoczę zatem to co napisał mi w mailach Pan Zdzisław.
"... Na pierwszom waznosc prosze prepraszac moje polskie pisanie. Jest mi trudno sie wytlomaczyc. Duzo zapomnialem od czasu smierci rodzicow. Ale jeszcze mi sladni na razie czytanie.
...moj tata Ksawery urodzil sie w Klodawie 27 pazdziernika 1895 syn Adalbert i Josefa Lepczynska. (w ten sposób potwierdziła się moja teza, że ślub zawarł Wojciech w innej parafii, teraz wiem, że było to w Kłodawie). Mama urodzila sie w Boguchwalie (blisko Rzeszowa) 16 marca 1899 dziewczyna Michel Halek i Zosia Mazur...
...Wiec ojciec pszyjechal do Francij w roku 20 tem, a mama (Józefa Halek) w 22 drugiem. Jak pani pisala ozynily sie tutaj w roku 28 my 15 tego lipca w miejscu "Terny Sorny".
Boleslaw zmarl we Francij pszed wojna i byl pochowany w cmentarzy miasta "Laon" ale tam nie ma zadnego grubu...
... Musimy wrocic w latach kiedy rodzice pszyjechali do Francij na robote poniewasz po wojnie 14/18 miedzy Francuzy i Niemcy z powodu ze wielu mezczyzn zginelo. Mialy zamiar wrocic do domu jak nadeszla druga wojna w 39 roku i tak jusz potem sie pozostali. Dla tego powrotu tata wysylal do brata Wladka piniadze ktury zakupil dla tata dom, ziemie i lasek.
Rozmawiac o moim tate i na jego przyjezdziene do Francji to bylo tak ze niekture Polacy zostaly rozdane miedzy kopalnie i pracy rolnicze. Tata znalazl sie na roli i puzniej pszyjechali tam mama z bratem i rodzina w Terny Sorny gdzie sie spotkali i ozynily. Ale tatie sie nie podobala rolna praca. Po slubie razem z bratem mamy rodzina wyjechali do roboty w hucie do miasteczka Beautor gdzie tam byla ta fabryka (tam sie urodzilem). Tata pracowal jako laminator od marcca 1925 do lipca 1941.
W tem czasie byla wojna Niemcy jechali na Francje i zostal rozkaz do ewakuacji na zachod francuski. Kiedy tam pszyjechalismy Niemcy pszybyly za nami. Znalezlismy sie na drogach wszystkich lekow wojny. Po powrocie bylo niebezpiecznie mieszkac blisko tej huty gdzie tata robil. Byly cieszkie bombardowanie USA. Z tego powodu rodzice wyjechali i schronily sie na wsi.
Od tego czasu tata pracowal az do emerytury na roboty drogowe a mama troszke na roli. Tak jest to co moge powiedziec o taty pszeszlosci robotne."
Wydaje mi się, że jest to pięknie opowiedziana historia.
Pan Zdzisław w dniu dzisiejszym ma dwóch synów oraz pięcioro wnuków. Wszyscy mieszkają we Francji.


Franciszek i Jadwiga Hałek, brat i bratowa Józefy Widerskiej z domu Halek

Wojciech Widerski, ojciec Ksawerego Widerskiego, dziadek Zdzisława Widerski

Ksawery Widerski wraz z żoną Józefą z domu Halek. Zdjęcie zostało zrobione w latach 1928-1930

Zdzisław Widerski, syn Ksawerego Widerskiego i Józefy z domu Halek, Zdjęcie z I Komunii Świętej.

Zdzisław Widerski, syn Ksawerego i Józefy Widerskich wraz z żoną Etienne Widerski




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz